Min resa !

Min resa!

Jag har alltid haft en kamera i handen så länge jag kan minnas. Jag minns så väl den första kameran jag hade det var en engångskamera och var så nöjd! ja det var ju en kamera som man kunde ta kort med. Men lika fort som jag fått den var filmen slut som det ska vara!


Den gamla hederliga analoga kameran som har funnits i århundraden innan den moderna tekniken kom och all blev digitaliserat. Men visste du att strömmen har kommit tillbaka och i dag så är det ännu populärt med den analoga kameran !   

   Ja efter att ha upptäckt kameran och dess charm så fick jag så småningom om en analog röd kamera. Om jag inte minns fel var det av märket Kodak ja många konstiga motiv rullad fram när jag framkallade rulle efter rulle. Så småningom övergick det analoga till det digitala och nu kunde man se framkallningen direkt i kameran helt fantastik för stunden. Några år senare köpte jag mig en riktigt kamera så att säga en systemkamera, det är nog en av de bästa besluten jag gjort. För inspirationen kom som på räls och jag förvandlade fotandet till en riktig hobby !



Det perfekta nybörjare kittet av Nikon var inköpt. Som för året var en av de nyaste kamerorna som fanns på marknaden! Vid denna tid hade jag ingen koll på inställningar men efter som jag fann glöden i fotograferandet blev den en bra start för något som jag tyckte var väldigt kul. Photoshop installerandes på datorn och jag gick med i en fotoklubb som fanns i det lilla samhället som jag på den tiden levde i. Några av min favorit objektiv ligger fortfarande och vilar i min samling! 





Åren rullade förbi och min vän Nikon hamnade i skym undan och började en ny resa i en ny stor stad.Jo jag flyttade faktiskt till självaste Stockholm! Efter några år så var den en incident som gjorde att jag tog fram den dammiga kameran som hade legat och vilat under några år. Det var faktiskt en resa i ett varmt land som lockade fram glöden i gen. 

Tiden med kameran i handen förvandlades plötsligt till timmar och dagar. När jag var ledig kunde jag va bort hela dagar Jag bestämde mig därför detta året att jag skulle försöka mig på ett fotoprojekt namnet blev på jakt efter Stockholms ögonstenar. Jag hade precis vid starten av projektet börja lära mig lite av kamerans inställningar!  PÅ JAKT EFTER STOCKHOLMS ÖGONSTENAR : 






Detta är bara några utvalda ur det första projektet jag gjorde. Jag la snart märke till att jag drogs till staden byggnader. Något som fortfarande är en av mina största passioner. Men jag har utvecklat min arbete med olika vinklar och storys. Jag har efter detta projekt gjort ett till stort fotoprojekt som heter DE BEVARADE SKATTERNA I STOCKHOLMS GRÄNDER ! Detta projekt kan du följa på  https://wordpress.com/view/denbrinnandefotografen.wordpress.com.

Det var under detta projekt jag utmanade min förmåga att använda kamerans inställningar och jag började leka med inställningar ordentligt ! Kolla gärna.. 


Årets fotoprojekt är på ingång genom dörren så håll utkik under våren ! 


Fortsatt trevlig Lördag alla underbara ! 

NIKON FOTOGRAF : Emelie  Karlson 
  


      



Kommentarer

Populära inlägg